Виховання дітей та сучасні технології
Пам'ятаєте старі добрі часи, коли «дивитися телевізор» означало суботнім ранком ввімкнути мультфільми, а дивитися щось «на комп'ютері» - було чимось особливим, можливим лише під час відвідування батьків на роботі. А тепер перенесемося на 20 років вперед - і ось ви вже самі виховуєте дітей у час цифрових технологій. Завдяки технічним винаходам сучасне виховання зіткнулося з новою хвилею високотехнологічних проблем, отже, і пошуком рішень. Сьогодні пошуком виходу з ситуації, що склалася, переймаються без винятку в кожній сім’ї, тому деякі поради щодо цього будуть дуже доречними.
Нові турботи. Вашій мамі ніколи не доводилося турбуватися про те, що ви витрачаєте занадто багато часу за комп'ютером або про те, що «роман» з Ipad може зашкодити вашій здатності до навчання. Ви ж, як «цифрова» мама, повинні тепер неодмінно враховувати технологію як частину спектру ваших батьківських турбот, які потенційно здатні привести вас до безсонних ночей і серйозної невпевненості в собі. Світла сторона в тому, що ви не єдина, хто турбується про час, проведений дитиною за екраном комп'ютера, - зі зростанням нових технологій зростає і врожай батьків нового століття, які теж вчаться, як і ви.
Спілкування батьків та дітей. В недалекому минулому голосно вигукувати у дворі, щоб повернути дитину додому, вважалося складним типом комунікації батьків і дітей. Впровадження мобільних телефонів викликало потребу в переосмисленні того, як ви і ваша малеча обмінюєтеся інформацією. Навіть маленькі діти успішно оволодівають текстом, отже, і ми також повинні навчитися інтерпретувати тон письмової мови. З одного боку, текстове спілкування може приносити радість, оскільки ви завжди можете увійти в контакт з вашою дитиною і бути з нею на зв'язку. З іншого боку, іноді воно може виявитися проблематичним, коли використовується як заміна вербальної комунікації.
Нове навчання. У дітей весь світ на кінчиках пальців – і дійсно! Включивши комп'ютер, вони отримують доступ до уроків історії, навчальних засобів і допомоги з математики. Однак доступність інформації може виявитися ще й шкідливою, оскільки Інтернет пропонує масу відволікаючих чинників. У статті 2012 року, опублікованій в «Психології сьогодні», психолог Джим Тейлор застерігає: «Суть у тому, що екранного часу занадто багато, при цьому істотно не вистачає інших видів діяльності, таких як читання, настільні ігри та старі добрі безсистемні дворові ігри, в результаті чого ваші діти можуть стати менш, а не більш готовими до розвитку в цьому божевільному світі нових технологій». Замість пошуку вашим маленьким учнем швидких і готових відповідей в комп'ютері запропонуйте йому краще поїхати в бібліотеку. Там ви і ваша дитина завжди зможете повернутися до комп'ютера, як до останньої інстанції, але дитина дізнається, що для вирішення проблем можна використовувати і офлайнові ресурси.
Кращою стала підтримка. Давайте дивитися правді в очі: виховання може досить-таки сильно ізолювати. У той час, як ви махаєте на майданчику «привіт» іншій мамі або приділяєте кілька хвилин часу, щоб невимушено поспілкуватися з нею під час захопленої гри вашої дитини, ви, швидше за все, не отримаєте поглибленої бесіди на тему виховання. Технології і здатність вступати в контакт з людьми по всьому світу змінили обличчя батьківської підтримки. Онлайн-форуми, чати, блоги та групи передбачають, що у вас завжди буде хтось, хто висловить вам свою думку про ефективні, невдалі, або навіть такі аспекти виховання, які завдають шкоди.
Безпека дітей. Онлайн-безпека дітей є величезною проблемою, особливо, коли ваша дитина вперше долучається до використання Інтернету. Завдяки анонімності у всесвітній павутині важко розпізнати носіїв негативного впливу, потенційної небезпеки. Як батькам, вам потрібно вивчити типи інтернет-хуліганів і навчити свою дитину безпечному використанню Інтернету. Корисно оновити в пам'яті сучасні правила безпеки: з’ясуйте, чи дійсно ваш особистий пароль не так вже й легко зламати.
Час відпочинку. Ви любите після довгого дня зручно розташуватися за переглядом улюбленого серіалу? Отже, вас не повинно дивувати, що ваша дитина любить відпочити з телефоном чи комп’ютером. І хоч перегляд телевізора або кілька хвилин захоплюючої комп'ютерної гри не зашкодять, але якщо дитина стане повністю залежною від технологій і буде пропускати інші види дозвілля, такі як читання, прогулянки на свіжому повітрі чи розвиваючі ігри, це може нашкодити їй в довгостроковій перспективі.
Новітні технології - це сьогоднішній день, вони надають великі можливості для навчання дітей, якщо використовуються правильно і в помірних кількостях, час для цього має бути дозованим з чітким визначенням завдань. Не використовуйте технології, як милицю або няню для вашої дитини - це може в кінцевому результаті привести до неприємних наслідків у майбутньому.
Дійсно, сучасні технології не є злом по суті своїй, вони просто вимагають обмеження часу й здорового особистого вибору. Справді, іноді, прочитати блоги або дозволити вашій дитині провести час з Ipad, - цілком нормально в рамках здорового глузду. Пам’ятайте, що наявність технологій у вихованні передбачає використання їх тільки в якості розумного інструменту, а не тотального порятунку.
Вплив електронних пристроїв на мозок дітей
Дворічний малюк просить ваш смартфон або планшет, щоби подивитись відео чи пограти у гру? Якщо дитина росте в домі, в якому багато всіляких ґаджетів, батькам складно утримати її від їх використання. Маленьких дітей так приваблюють високотехнологічні пристрої, що вони стають досвідченими користувачами смартфонів і планшетів задовго до того, як навчаться читати й писа. Нерідко батьки дають дітям усі ці ґаджети, щоб зайняти їх чимось, особливо тоді, коли самі зайняті.
Згідно зі звітом, опублікованим Управлінням у справах радіо, телебачення та підприємств зв'язку Великої Британії у 2012 році, 37 % дітей у віці 3-4-х років заходять на Інтернет-сайти, дивляться телебачення або грають у комп'ютерні ігри та проводять 15,5 години на тиждень перед екранами.
Питання, яке турбує не тільки батьків, а й учених, полягає в ось у чому: чи сприяє знайомство з високими технологіями розвитку дітей, чи ґаджети здійснюють негативний вплив на процес навчання.
Чи наносять електронні пристрої шкоду дітям?
Істина полягає в тому, що в учених ще немає достатньої кількості даних, щоби проконсультувати нас про вплив технологій на когнітивний і соціальний розвиток дітей, оскільки зі смартфонами та планшетами виростає поки що тільки перше покоління малюків.
Що до цього часу вже виявили дослідники?
Дженні Радеску, учений з університету Бостона, опублікувала дослідження, в якому пов'язує надмірну дію засобів масової інформації з поганими механізмами саморегуляції в дітей раннього віку та передбачає, що заміна фізичної активності та взаємодій з людьми використанням мобільних пристроїв може бути потенційно шкідливою для дітей.
Цікавий експеримент, проведений ученими в Центрі розвитку дітей ясельного віку Бернард-коледжу, показав, що діти у віці від півтора до трьох років, яким давали пограти з IPad, були настільки ними поглинені, що не реагували навіть тоді, коли їх звали на ім’я. Коли пізніше діти грали без електронних пристроїв, вони проявляли кращу соціальну та творчу поведінку.
Дослідження демонструє, що діти дворічного віку й молодші вчаться краще, використовуючи свої природні почуття й відчуття для дослідження навколишнього світу та взаємодії з іншими дітьми й дорослими. Практичні, активні заняття допомагають малюкам розвивати сенсомоторні й емоційні навички. Групові ігри також учать дітей використовувати свою уяву й навички виявлення проблем.
Але чи настільки шкідливі високі технології, чи можуть діти отримувати користь від використання мобільних пристроїв?
Загальновідомо, що немовлята й малюки у віці до двох років, як правило, краще вчаться й більше дізнаються за допомогою ігор і взаємодії з різними матеріалами, які сприяють їхньому фізичному й соціальному розвитку. Однак існує дослідження, яке доводить, що інтерактивні медіа, такі як електронні книги або інші додатки, допомагають дітям у віці п'яти-шести років розвивати словниковий запас і покращувати навички читання.
За словами Ірини Веренікіної, наукового співробітника університету Воллонгонг у Дубаї, ОАЕ, діти повинні використовувати мобільні пристрої, щоби грати у творчі ігри, а не просто бути чимось зайнятими.
Вона також уважає, що правильно вибрані мобільні додатки, які повинні бути одночасно цікавими й різноманітними, спонукають малят використовувати уяву й покращують їхню здатність до навчання.
Якщо ми не можемо заборонити використання мобільних пристроїв, як зробити так, щоб діти отримували від них максимальну користь?
- Тримайте пристрої на підлозі. Дослідження д-ра Веренікіної показало, що краще залишати технологічні пристрої на підлозі, бо в цьому випадку діти більше повзають і рухаються в порівнянні із сидячим положенням. Вона також уважає, що важливо вибирати такі додатки, які активізують уяву дітей, захоплюють їхній інтерес, а також підходять дітям за віком і задовольняють їхні потреби.
- Знайомте дітей з новими технологіями, але намагайтеся, щоб їхній розклад був збалансованим. Д-р Розі Флувіт, фахівець у питаннях навчання дітей у ранньому віці Відкритого університету Великої Британії, радить батькам знайомити дітей із широким спектром занять, включаючи нові технології, оскільки вони, безумовно, є частиною нашого життя, але завжди пам'ятати про те, що зловживання мобільними пристроями може впливати на поведінку дітей.
- Використовуйте ґаджети разом з дитиною. Експерти рекомендують батькам використовувати мобільні пристрої разом з дитиною, особливо в молодшому віці. Ви можете допомогти своїй дитині отримати більше користі від смартфона або планшета, якщо будете перебувати поруч і допомагати їй. Кращий спосіб ввести нові технології в життя вашої дитини полягає в тому, щоби зробити це заняття спільним. Активно беріть участь і контролюйте, чим займається ваша дитина в Інтернеті. Це також допоможе вам установити стандарти на майбутнє. Контролюючи дитину та взаємодіючи з нею, ви допомагаєте їй отримати позитивний досвід спілкування з людьми й навчитися правильно використовувати високі технології.
- Будьте зразком для наслідування своїй дитині. Намагайтеся проводити час із дітьми без будь-яких пристроїв і просто спілкуватися з ними. Виказуючи їм свою безроздільну увагу, ви навчаєте їх емпатії й допомагаєте розвивати механізми саморегуляції, створюючи довгострокові спогади. І нарешті, не дозволяйте малюкам приймати їжу перед телевізором і спробуйте самі якомога рідше використовувати мобільні пристрої у присутності дитини.
- Установіть обмеження на час, що проводиться дітьми в Інтернеті. Допустимий час, який діти можуть проводити в Інтернеті, становить кілька секунд або хвилин для немовлят і 15–30 хвилин для дітей ясельного віку. Завжди намагайтесь відслідковувати ознаки того, що дитина втомилася, хоче спати або втратила інтерес до пристрою, і вчасно переводьте її увагу на інше заняття. Робіть регулярні перерви й пояснюйте дитині, чому ви обмежуєте проведення нею часу в Інтернеті онлайн. Намагайтеся, щоб дитина не проводила час перед екраном перед відходом до сну, оскільки це може перешкодити їй нормально заснути.
- Для того, аби навчити сучасних дітей гарним манерам ви не зможете обмежитися лишеДізнайтеся про налаштування конфіденційності. Сайти соціальних мереж та Інтернет-форумів мають безліч параметрів налаштування, і ви маєте їх знати. Якщо ви дозволяєте своїй дитині зареєструватися у соціальній мережі або у будь-якому іншому онлайн-співтоваристві, покажіть їй всі доступні налаштування. Хто може бачити її фотографії? Хто може надсилати повідомлення? Дитина також має обміркувати можливість використання якогось іншого зображення, ніж свого власного, у якості «зображення профілю», тобто того, яке може побачити будь-який користувач.Ретельно вибирайте свій образ в мережі. Для деяких Інтернет-спільнот найкраще використовувати вигаданий псевдонім, що не надасть ніяких ключів для розгадки особистості вашої дитини. Однак, коли діти вирішують спілкуватися анонімно, вони стають менш відповідальними. Навчіть свою дитину контролювати все, що вона пише онлайн, незалежно від того, використовує вона власне ім'я або псевдонім.Уявіть, що всі бачать те, що ви пишете. Діти часто роблять значну помилку, коли пишуть неправильні речі онлайн. Вони думають, що не всі бачать їхні пости, і, що оскільки вони про це говорять онлайн, а не вголос, то так чи інакше зможуть вийти сухими з води. Навіть якщо сторінка вашої дитини частково прихована, це не є гарантією того, що її слова не поширяться далі. Користувачі соціальних мереж діляться один з одним тим, що вони бачать, і навіть електронні листи можуть вірусним шляхом поширитися мережею як лісова пожежа. Ніщо ніколи не видаляється. Це завжди знаходиться на чиїхось серверах або в електронній пошті.Пишіть онлайн тільки те, що ви сказали б в обличчя. Зазвичай це називають «золотим правилом» онлайн-етикету. Воно оберігає від багатьох проблем, але чомусь порушується знову і знову. Якщо ваша дитина буде дотримуватись цього правила, у неї буде менше шансів зіпсувати відносини з однолітками, отримати неприємності в школі, або гірше того - зробити помилку, яка негативно вплине на її майбутнє. Переконайтеся, що дитина знає «золоте правило» і повторюйте його.Обмежте «Інтернет мову». «Мережева мова» передбачає відсутність уваги до правил граматики та орфографії або свідоме їх спотворення, використання малих літер замість великих, нерегулярну пунктуацію, велику кількість скорочень, використання цифр у значенні літер тощо. Використання «мережевої мови» формує погані звички. Ми стаємо суспільством людей, які не можуть грамотно писати і висловлювати свої думки словами. Те, що було б дозволено серед однолітків, може виявитися небажаним по відношенню до дорослого члена сім'ї. Однак, якщо ваш знавець соціальних медіа буде писати пости в мережі, які змусили б його вчителя мови і літератури пишатися ним, він фактично буде набувати навичок, що допоможуть йому і під час навчання в школі, і в житті.Не беріть участі в розпалюванні війни. У жвавих дебатах немає нічого поганого, але важливо навчити дитину вийти з обговорення, якщо розмова стає занадто спекотною. Заохочуйте свою дитину саме в розмові з вами висловлювати будь-яке своє обурення, замість того, щоб продовжувати ці дебати онлайн.Не завжди добре ділитися. Різноманітні сайти спростили можливість «поділитися» до одного кліку. Це робить соціальну мережу більш захоплюючою і цікавою, але дитина при цьому має встояти перед бажанням поділитися особистим повідомленням або фотографією. Навіть повідомлення і фотографії з обмеженою конфіденційністю - ті, які відправляються обраній групі людей - мають бути збережені тільки для себе."будь ласка" і "дякую". У багатьох малюків вже є online-досвід, а після шести років цей досвід стає практично щоденним. Інтернет і сучасні мобільні гаджети створюють нові небезпеки. Дізнайтеся, яких правил вам потрібно навчити свого маленького технаря.Відчувайте, коли варто вийти. Соціальні мережі, програми з миттєвого обміну повідомленнями та надсилання інших текстових повідомлень полегшують спілкування дітей з друзями і близькими людьми, але важливо, щоб вони чітко усвідомлювали, коли їм потрібно вийти з мережі. Діти мають навчитися розпізнавати, коли краще спілкуватися телефоном, а коли все ж особисто. 93 % спілкування становить невербальне спілкування; це те, що ми бачимо і відчуваємо. Але навіть відео не здатне передати рукостискання, теплоту посмішки або те, з якою енергетикою людина входить до кімнати.Навчіть вашу дитину цих сучасних правил і будьте впевнені, що вона буде вести себе також виховано у віртуальному світі, як вона робить це і в реальному.
-
Якщо попросити сучасну дитину всього кілька годин не користуватися мобільним телефоном, це може стати для неї справжнім випробуванням. Електронні пристрої сьогодні забирають багато часу й енергії дитини. За результатами досліджень, дитина в середньому використовує їх по 7,5 годин щодня. Стає зрозуміло, що час, проведений дитиною за екранами пристроїв, шкодить не тільки її фізичному, а й психічному здоров'ю.Чому важливі психологічна стійкість і гнучкістьКожна дитина у своєму житті зіштовхується з більшими чи меншими неприємностями, стресом та емоційним болем. Допомагаючи дитині розвинути психологічну стійкість і гнучкість мислення, батьки дають їй можливість знайти здоровий спосіб справлятися з життєвими труднощами. Діти, яким не вистачає гнучкості, у дорослому віці зіштовхуються з невдачами, хворобами та труднощами у стосунках. Таким чином, життєві негаразди не дають дитині розкрити свій потенціал.На щастя, гнучкість і здатність швидко психологічно відновлюватися – це навички, які можна розвинути. Але зробити це стає надзвичайно важко у світі цифрових технологій. Розглянемо, як технології заважають дітям стати психологічно стійкими.Діти використовують електронні пристрої, щоб уникнути дискомфорту. Дітям більше не доводиться нудьгувати: для розваги в них під рукою завжди є планшет або телефон. Їм більше нема потреби вчитися справлятися з досадою,гнівом або фрустрацією – соціальні мережі або комп'ютерні ігри дозволяють легко втекти від реальності. Замість того щоб зробити висновки після пережитого болю, діти майстерно уникають дискомфорту. Тому в дорослому житті їм буває так важко вийти із зони комфорту або впоратися зі складними життєвими обставинами.Втрачається зв'язок між членами сім'ї. Як це не смішно звучить, але чим більше вдома мобільних телефонів (мобільного зв'язку), тим слабший зв'язок між членами сім'ї. Діти вважають за краще дивитися відео з екранів комп'ютерів у себе в кімнаті, а не дивитися телевізор всією сім'єю. Під час поїздок у машині розмов також стає все менше: діти вважають за краще слухати музику в навушниках. Відпустка все частіше зводиться до того, щоб зробити якомога більше фотографій для соціальних мереж. Задоволення від сімейного відпочинку стає все менше й менше. Близькі стосунки з членами сім'ї безпосередньо пов'язані з емоційною стійкістю та гнучкістю, і час, проведений разом із сім'єю, обкрадається електронними пристроями.Діти не залишаються наодинці зі своїми думками. Час, проведений на самоті, – важлива умова для розвитку емоційної гнучкості дитини. При цьому необхідно навчитися бути наодинці зі своїми думками. Але замість того щоб побути на самоті, кожну вільну хвилину діти проводять за екранами електронних пристроїв. Це не допомагає їм вирішувати проблеми, усвідомлювати свої помилки або вчитися співчуття.Діти менше грають. У перервах між уроками та тренуваннями діти все менше грають на вулиці з однолітками. Замість цього вони вважають за краще дивитися фільми або грати в комп'ютерні ігри. Проте ігри дуже важливі для розвитку дітей. Діти розвивають емоційні й соціальні навички, коли грають з однолітками без втручання дорослих. Вони вчаться досягати компромісу, висловлювати свої почуття й думки та самостійно вирішувати конфліктні ситуації.Смартфони роблять дітей несамостійними. На перший погляд здається, що смартфони дають дітям більше свободи, тому що дитина за необхідності може зателефонувати додому. Насправді, смартфони стали чимось на зразок кайданів, які не дозволяють самостійно вирішувати проблеми. Дитина, яка забула взяти на тренування бутси, може зателефонувати батькам і попросити привезти їх. Якщо їй стало нудно на Дні народження друга, вона може попросити забрати її додому. І багато батьків змушені виконувати всі ці прохання.Як розвинути психологічну стійкість у світі цифрових технологійПопри велику кількість цифрових технологій, у сучасному світі є також багато можливостей розвинути психологічну стійкість. Батькам необхідно бути уважними. У вихованні дітей потрібно зайняти активну позицію, відмовитися від шкідливих звичок, які заважають дитині стати емоційно та інтелектуально гнучкою. Звертайте увагу на те, як електронні пристрої впливають на вашу сім'ю, і використовуйте їх оптимально, щоб дитина виросла емоційно стійкою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий